Amerikalılara Hint yemeklerini pişirmeyi öğretti. Şimdi son bölümünde.

dunyadan

Aktif Üye
MINNEAPOLIS — Raghavan Iyer genç bir kimya mezunuyken hayatında ne yapacağına karar vermeye çalışırken, memleketi Mumbai’deki Birleşik Devletler Konsolosluğuna gitti ve üniversite kataloglarını karıştırdı.

Hayatta bir kararın her şeyi değiştirdiği anlardan biriydi. Güneybatı Minnesota’da küçük ama saygın bir konaklama yönetimi programı seçti. “Bulabildiğim en ucuzu buydu” dedi.

Bay Iyer, 1982’de Minnesota, Marshall’a mutfakla ilgili sert bir gerçeğe hazırlıksız geldi: Güney Hindistan mutfağını yiyerek büyümüş bir vejeteryan için orada neredeyse hiçbir şey yoktu. Daha da kötüsü, Bay Iyer yemek pişiremiyordu. Yerel bir bakkalda bir kutu köri tozu buldu ve körili patates yaptı. O kadar kötüydü ki ağladı.

Ancak altı dili olan ve bir Boğa burcunun astrolojik inatçılığı olan Bay Iyer pes etmedi. Annesi ve ablası ona Hindistan’dan tarifler gönderdi. Yeni arkadaşlarından birkaç yemek pişirme ipucu aldı ve kimya çalışmalarını uygulamaya koydu.


“Her şey bir deney haline geldi” dedi. “Baharatların çiçeklenmesi büyük dersti.”

61 yaşındaki Bay Iyer’in, herkesten daha fazla Amerikalıya Hint yemeklerini nasıl pişireceğini öğrettiği tahmin ediliyor. Formülü basit: teknikleri azaltın, insanların marketten satın alabileceği malzemeleri kullanın ve hepsini bir anaokulu öğretmeni nezaketiyle teslim edin.

Betty Crocker Indian Home Cooking dahil olmak üzere yedi kitap yazdı ve sayısız atölye çalışması yaptı. Binlerce profesyonel şefe, Hint bitkilerinin ve baharatlarının sofistike dengesini üniversiteler, müzeler ve Google gibi şirketler için menülere nasıl dahil edeceklerini öğretti. Restoranlara danışmanlık yaptı ve Target için bir dizi donmuş Hint yemeği yarattı.

20’li yaşlarının başında Hindistan’dan Amerika’ya taşınan başka bir eski bilim adamı olan 42 yaşındaki yemek kitabı yazarı Nik Sharma, “Birçok yönden daha fazla tanınmalı” dedi. Hala Bay Iyer’in en başarılı kitabı olan 660 Curries: The Gateway to the World of Indian Cooking’e uzanıyor, 2008’de yayınlanan 800 sayfalık bir özet.

Önümüzdeki Salı, Bay Iyer, Köri Yolunda: 50 Tarifte Dünyayı Baştan Çıkaran Lezzetin Peşinde yayınlayacak. Kitap, Kızılderili olmayan birçok kişiyi mutfağa sokan ancak diasporanın bazı üyeleri arasında tartışmalı olmaya devam eden bir bileşen olan köri tozunu inceliyor.

Bay Iyer, onun son olacağını söylüyor. Kolon kanseri beynini ve ciğerlerini etkilemiş. Beş yıldır bununla mücadele ediyor ki bu, bu tür kansere sahip insanların tipik olarak hayatta kaldığından yıllar daha uzun. Binlerce saatlik radyasyon ve kemoterapiye, bitmeyen taramalara ve çok sayıda komplikasyonla birlikte dört ameliyata katlandı.


Bir Şubat sabahı, United’daki ilk gününde tanıştığı emekli bir ilkokul öğretmeni olan ortağı Terry Erickson ile paylaştığı Minneapolis şehir merkezindeki tek yatak odalı apartman dairesinde bir latte içerken “Ben inatçı, küçük bir fahişeyim” dedi. Devletler. İkili, yakınlarda yaşayan 23 yaşındaki Robert adında bir oğul yetiştirdi.

Bay Iyer, “Ölüm hakkında endişelenmiyorum” dedi. “Cidden, öldüğünde ne haltlar olduğunu bilmiyorsun, bu yüzden bu kitap benim ölümüme bir övgü değil. Bu gerçekten bir yaşam, aile, arkadaşlar ve yemek kutlaması.


Vejetaryen olmak, yoga yapmak ve hevesli bir yüzücü olmak, yaptığı kadar uzun süre dayanmasına yardımcı olduğunu söyledi. Pirincin fermente edilmesi ve buharda pişirilmesiyle yapılan süngerimsi, popüler Güney Hindistan kahvaltı yemeği idli de öyle.

İlk ameliyatından sonra 30 pound kaybetti – 155’i asla geçmemiş bir adam için çok fazla. Hastaneye gitmeden önce düzinelerce idli yaptı ve Bay Iyer iyileşmek için eve döndüğünde Bay Erickson’un kolayca yeniden ısıtması için onları dondurdu.

Bay Iyer, “İdli beni içimden besledi” dedi.

Deneyimi ona ölmeden önce hayata geçirmeyi umduğu canlandırma projesi fikrini verdi. Hastaneler ve diğer sağlık çalışanları tarafından kullanılmak üzere, mutfağa ve sağlık durumuna göre düzenlenmiş ev yemekleri tariflerinden aranabilir bir veri tabanı oluşturuyor.


“Dünyadaki ev aşçılarının ve şifacılarının büyük bilgeliğinin neden henüz hastanelere ve beslenme okullarına girmediğini hala anlamıyorum” dedi. İdli ve sambar, yoğurt ve kaseler dolusu rasam olmadan Bay Iyer, On the Curry Trail’i bitirecek kadar güç kazanamayabilirdi.

Bay Iyer, teşhis konulmadan önce kitap anlaşmasını yaptı. Ameliyatlar ve tedavi arasında, Minnesota Halk Radyosu’nda bir arşivci olan Margaret Bresnahan’ın kendisi için derlediği baharat yolları ve diğer tarihi ve kültürel bilgiler hakkında 600 sayfalık bir araştırma raporunu kullanarak el yazması üzerinde çalıştı.

Son teslim tarihi yaklaşırken, bir dizi kemoterapi nedeniyle çok hastaydı. Belki de ertelemek için en iyi bahaneydi, diye kabul ediyor. Ama bunun kaçırdığı ilk randevu olmasını istemiyordu.

Yazar Amy Tan, Bay Iyer ile yazar Scott Turow’un düğününde tanıştı. Her iki yazar da kitap kapağı için notlar yazdı.

Bayan Tan bir telefon görüşmesinde “Raghavan’a şaka yollu bu kitabın dünya barışı için bir reçete olduğunu söyledim” dedi. “Bir aşk biçimi olarak ortak zemini benimseme şekli gerçekten özel.”

Vegan ama mutfakta yetenekli değil, bu yüzden Bay Iyer’in tarif yazma şeklini takdir ediyor.

“Kapsayıcılığın bir kısmı, çok fazla yemek yapmayan bizler için çok iyi olması,” dedi. “Tarifler tatları yakalar, ancak malzemeleri yerel marketten satın alabilir ve tohumları gerçekten öğütürseniz ekstra kredi alabilirsiniz.”


Bay Iyer kariyerine başladığında, New York’ta sadece 20 Hint restoranı vardı ve Madhur Jaffrey henüz Batı’nın en ünlü Hintli şefi olmamıştı. Bu manzarada gezinmek için doğrudan ana akım Amerikan mutfağının kalbine gitti.


2001 yılında yayınlanan ilk kitabı The Betty Crocker Cookbook idi. Sözleşmeyi, General Mills’in Minneapolis’teki genel merkezinde çalışan tanıdığı bir editörle tanıştığı için aldı.

“‘Betty Indian için hazır mı?’ Dedim” diye hatırladı.

Yıllar boyunca, Bay Iyer, bazı Hint hazırlıklarına yeterince yakından katılmadığı için eleştirildi. “İnsanlara annenizin mutfağı olmamasının klasik olmadığı anlamına gelmediğini söylüyorum” dedi.

Hint mutfağının müjdesini vaaz etmekle ilgilenmiyor. “Hint yemeklerine karşı tutumunu değiştirdiğimi bana söylemeni istemiyorum,” dedi. “Bana yemek pişirme şeklini değiştirdiğimi söylemeni istiyorum.”

Köri konusundaki gelişimini düşünün. Bay Iyer, kariyerinin çoğunu körinin bir tat olmadığını, baharatlı herhangi bir yemek olduğunu açıklayarak geçirdi. Batı ülkelerinde birçok insan köriyi bir kutu köri tozundan çıkan tat olarak tanımlar – Hindistan’ın lezzetlerini eve geri getirmenin kolay bir yolunu arayan İngiliz sömürgecilerin icadı.


“Kendine saygısı olan hiçbir Hint mutfağında köri tozu olmaz” dedi.

Bay Iyer yakında dünya çapında köri tozunun yayılmasını takip eden bir kitap yayınlayacak.

Ama tozun bir kitap için ilgi çekici bir konu olacağı aklına geldi. “Yüzlerce ve yüzlerce yıldır sömürgeciler tarafından yenildik” dedi. “Bu yüzden köri tozu diasporasına, onu icat eden sömürgecilerin ve onları dünyanın dört bir yanına gönderen Yerli Amerikalıların gözünden bakmak istedim.”

Kitap, köri tozunun Danimarka ve Avustralya gibi yerlere yaptığı yolculuğu takip ediyor ve karmaşık baharat karışımları köri tozu ve garam masala ile yakın kardeşler olan Çin’den pul pul köri pufları ve Fas’tan safranlı nohut için tarifler sunuyor. Hatta bir İngiliz köri evi vindaloo içerir.

Bay Iyer’in çalışması kısmen, mutfak kariyerlerine 1970’lerde başlayan ve “Hint mutfağının en büyük kadınları” olarak tanımladığı Hintli ağır siklet şefler Bayan Jaffrey ve Julie Sahni’nin yemek kitaplarından yararlanıyor.

Malzemelere daha Amerikanlaştırılmış, erişilebilir yaklaşımı ve cana yakın tarzıyla, daha genç bir nesil arasında bir köprü kurdu ve Amerika’da Hint yemeği pişirmenin ne anlama geldiğini genişletti.

The Splendid Table podcast’inin yakın tarihli bir bölümünde Bay Iyer ile yapılan bir röportajda sunucu Francis Lam, onu, Bay Lam’ın yeni bir “altın kültür çağı” olarak adlandırdığı şeyin temelini atmaya yardımcı olan bir simge olarak nitelendirdi. Amerika.”

Erişilebilirliği, My Two Souths adlı kitabında güney Hindistan ile Güney Amerika arasında mutfak paralellikleri kuran Kerala şefi Asha Gomez’i etkiliyor. “Artık hepimizin çok kolay yürüdüğü bu yolu döşediği için ona her zaman bir hayranlık duyuyorum” dedi.

Yemek kitabı yazarı Bay Sharma, hayatı kendisininkine çok benzeyen birinin başarısını görmenin ilham verici olduğunu söyledi.


“O açıkça eşcinsel bir Hintli yemek yazarı ve bu çok nadir” dedi. “Beyaz olmayan bir insan olarak, zaman zaman işaretlememiz gereken çok fazla kutu var. Ağır, yüklü bir konu. Bir alan inşa etmenin ne kadar zor olduğunu hayal bile edemiyorum.”


Ziyaretim sırasında Bay Iyer öğle yemeği pişirmeyi teklif etti. Aylar sonra ilk kez sobanın başına geçecekti. Bir süreliğine çok yorgundu. Ve ailesiyle birlikte Hindistan’da neredeyse bir ay geçirmişti. Oraya sıska ve bitkin bir halde geldi ama elinde bir dizi yemekle son bir kez denemek istedi.

Yetişmesine yardım eden emekli bir doktor olan 83 yaşındaki kız kardeşi Lalitha Iyer, yemek yemesini sağladı.

“O alıngan yaşlı bir piliç,” dedi. “Eğer yemek yemezsen seninle Amerika’ya geleceğim” dedi. Beş kilo daha ağır döndü.

Bay Iyer, 660 Curries kitabı için eski bir promosyon önlüğü taktı, çeşni kutusunun kapağını açtı ve işe koyuldu. Köri yaprakları, dumanlı siyah kakule kabukları ve tarçın çubuklarıyla tatlandırılmış bir pirinç tenceresine karıştırmak için havuç ve biberleri doğradı. Bir mutfak robotunda madras masala karışımıyla birlikte domates, sarımsak, zencefil ve kırmızı soğanları doğradı ve bunları bir konserve barbunya tavasında karıştırdı. Masanın ortasına, her zaman buzdolabında sakladığı ev yapımı yoğurdu toprak bir kap koydu.

Mutfağa geri dönmek canlandırıcıydı. “Mutfağı kontrol ettiğimde,” dedi, “hayatımın kontrolünün bende olduğunu hissediyorum.”

Yarın yeni bir kemoterapiye başlayacaktı. Enerjisi varsa yeni kitabının tanıtımını yapmak için takvimde birkaç tarih vardı.


“Bugün bu saatlerde ikinci şekerlememi yapmış olurdum” dedi. “Ama mutfaktayken bir şey vücudunuzu ele geçiriyor ve siz sadece kendi dünyanızdasınız. Her şeyin çok anlamlı olduğu o ritme giriyorsun.”