Fransız Devrimi'nin moda etkileyicileri

dunyadan

Aktif Üye
Anne Higonnet çoğu zaman soğukkanlılığını korumayı başarıyor. Barnard College ve Columbia Üniversitesi'nde seçkin bir sanat tarihi profesörüdür. Araştırması Guggenheim ve Harvard Radcliffe Enstitüsü'nün bursları tarafından desteklendi. Kelimelerini, ses tonunu ve kıyafetlerini özenle seçiyor. Ancak 2017'de bir gün Higonnet, Morgan Kütüphanesi ve Müzesi'nde sessizce çalışırken, nezaket pencereden uçup gitti. Biraz bilim dışı bir şey yaptı: sızlandı.

Higonnet, “Aşağı yukarı zıplamaya başladım, bu biraz kaba bir davranış” dedi. “Bu okuma odalarında herkes kibar ve sessizdir, ancak tüm araştırmacıların içinde çok heyecanlandığınız gürültülü bir an vardır. Kütüphanecilere gittim ve şöyle dedim: 'Bu kadar gürültü yaptığım için çok üzgünüm ama sende, sahip olduğunu bile bilmediğin bir şey var.'”

Bu örnek, Fransız Devrimi'nin ortasında, 1797'de Paris'te yayınlanan, Vogue öncesi, Harper's Bazaar öncesi bir dergi olan Journal des Dames et des Modes'tan son derece nadir ve eksiksiz bir moda plakaları setiydi.


Yayın, giyimin, özellikle de kadın giyiminin eşi benzeri görülmemiş bir kültürel ve sosyal değişim gücü haline geldiği kısa ama önemli bir dönemi belgeledi. Korseler, ağır peruklar ve diğer kısıtlayıcı moda normları ortadan kaldırılarak yerini dökümlü, transparan elbiseler, gösterişli çantalar ve beyaz krep elbiselere dikilmiş tukan tüyleri aldı; bu, Fransa'nın gelecekteki İmparatoriçesi Joséphine Bonaparte'ın baloda giydiği bir görünümdü.


Plakaların keşfi, Fransız Devrimi'nde modanın rolüne ve bu sorumluluğu üstlenen üç cesur kadının katkılarına ışık tutuyor – Higonnet'in yeni kitabı Liberty Equality Fashion: The Women Who Styled French Revolution'da anlattığı bir hikaye.”

Higonnet'in üç ilham perisi Bonaparte, Térézia Tallien ve Juliette Récamier'dir. Bu yakın arkadaşlar kuralları çiğnemiş, saçlarını kısa kestirmiş, Marie Antoinette'in rokoko zevkini karakterize eden fırfır ve puflar yerine medrese şallı sade müslin elbiseler tercih etmişlerdi.

Higonnet, Bonaparte, Tallien ve Récamier hakkında “Tarih bana inanılmaz kişisel hikayeleri olan üç inanılmaz stil lideri verdi” dedi. “Bu noktada mesele, devrim niteliğindeki modanın gerçek hikayesini anlatmaktı ama aynı zamanda giyim tarihindeki en hızlı değişimin kadınlar tarafından yönetildiğini herkesin bilmesini sağlamaktı.”


Higonnet yıllar önce akademiye girme ve kitapların üzerine eğilerek uzun saatler geçirme fikrine direnmişti. Babası Patrice Higonnet, küçük kızına uyku öncesi hikayeleri olarak Fransız Devrimi ile ilgili hikayeler anlatan bir Fransız tarihçidir. Higonnet mirası hakkında bilgi almayı seviyordu ama bunu bir çağrı olarak görmüyordu.

Higonnet, “Tüm çocuklar gibi, anne babanıza karşı gerçekten tepki gösterdiğiniz bir an gelir” dedi. “Akademisyen olmamın hiçbir yolu olmadığını düşündüm.”

Bunun yerine bir meslek öğrenmeye karar verdi. Filmlerde ve tiyatro yapımlarında “doğru ve atmosferik” dönem kıyafetlerini görmeyi seviyordu, bu yüzden Harvard'da okurken tiyatro kostümleri okudu ve çalıştı, ancak iş bulamadığını fark etti. Higonnet sanat tarihi alanında doktora başvurusunda bulundu. programlar “yedek olarak” ve Yale'de sona erdi. İlk dönemde kendisine öğretmenlik pozisyonu teklif edildi. Tartışmanın ilk bölümüne on dakika kala, tartışmayı ne kadar sevdiğini fark etti. “Sanırım kader beni bunu yapmaya zorladı” dedi.


Higonnet, “Özgürlük Eşitlik Modası”nı yazarken, “Giyim” adlı bir ders verme ve moda çalışmalarını sanat tarihinin meşru bir akademik dalı olarak ele alma fikrini ortaya attı. Yaklaşık 25 öğrenci için bir odaya ihtiyacı olduğunu düşünüyordu. Daha sonra pandemiye bağlı tecritler yaşandı ve “hiçbir eğitim seçeneği artık geçerli değildi.” Video yoluyla eğitim verilen ilk dönemde 130 civarında öğrenci vardı.


Higonnet'in “çılgın bir deney” olarak değerlendirdiği kurs artık Columbia ve Barnard'daki en popüler kurslardan biri. Dersleri asla sıkıcı olmuyor ve bazen biraz eğlenceli oluyor. Bir konferansta, 16. yüzyıldan kalma kod parçalarını tasarımcı Thom Browne'un 2020 ilkbahar koleksiyonu için yarattığı modern kod parçasıyla karşılaştırdı. Daha sonra zamanının modalarından birini giyen bir adamın resmine işaret etti. Higonnet öğrencilerine “Bunlar en kısa, süslü pantolonlar değil mi?” Şık pantolon ve pantolon askılarından duyduğu keyif, bir araştırma kütüphanesindeki moda plakaları hakkında sızlanması, giyim tarihine ve stillerin ardındaki hikayelere olan derin sevgisini gösteriyor.

Higonnet, Kitlesel infazlar, kan dökülmesi ve hapsedilme dönemi olan Terör Hükümdarlığı döneminde yaşayan üç arkadaşı hakkında bazen ilgi çekici (ama doğru) bir tarihi roman gibi okunan kitabını araştırmak için “binlerce saat” harcadığını söyledi. özerkliğin, demokrasinin ve şiddetli isyanın bir ifadesi olarak giyim.

Higonnet, “Terörden sonra üç kadının da kaybedecek hiçbir şeyi kalmamıştı” diye yazdı. “Umutsuzluk zihnini açtı. Yenilgiye uğramazlardı. Hayatta kalmaktan daha fazlasını yapacaklardı. Tarihin onlara verdiklerini en iyi şekilde değerlendireceklerdi.”

Higonnet, her birinin başarılı olmak ve hatta hayatta kalmak için zorlu engellerle karşı karşıya olduğunu söyledi: Tallien (Fransız Devrimi'nin güzel ve cinsel açıdan özgür “it kızı”) hapsedildi ve ölüm cezasına çarptırıldı; Récamier bir çıkar evliliğine zorlandı; Bonaparte da hapsedilmiş ve toplum tarafından alay konusu olmuştu.

Higonnet, bu çalkantılı yılların aynı zamanda “hayal edilemeyecek alternatiflerin olduğu bir dönem” olduğunu söyledi. “İnsanların yaşam tarzlarını gerçekten değiştirmeye hazır oldukları an bu andı ve ben bunu insanlık açısından çok cesaret verici buluyorum. Bu üç kadın bu kadar yaratıcı olabilmek için pek çok şeyin üstesinden geldi. Her kadına özgür olma şansı verdiler.”


Higonnet, Morgan'ın moda plakalarının geniş çapta erişilebilir olmasını istiyordu, bu yüzden onları dijitalleştirmesine ve çevrimiçi hale getirmesine yardımcı olması için birkaç yüksek lisans öğrencisini işe aldı. Eski doktora derecesi. Şu anda Louvre Başkanı'nın danışmanı olan öğrenci Barthélemy Glama bu proje üzerinde çalıştı. Higonnet'in New York, Paris ve Kyoto'daki müzelerden ve araştırma kütüphanelerinden “binlerce arşiv dosyasını kazıp çıkardığı” araştırma ve yazma sürecini gözlemledi.


Bir başka eski doktora öğrencisi olan Siddhartha V. Shah, Massachusetts'teki Peabody Essex Müzesi'nde çalışıyor. O zamanlar Güney Asya Sanatı Müzesi'nin küratörü olan öğrenci, 18. yüzyılda üç ilham perisinin tarzını etkileyen Higonnet Bengalce muslin ve kaşmir şalları gösterdi. Kitapta bu malzemeleri anlatırken Higonnet şöyle yazıyor: “İki kişilik bir ekibin ortalama bir eşarp yapımı on sekiz ayı, mükemmel bir eşarp yapımı ise üç yılını aldı. En güzeli bir parmak yüzüğüyle çizilebilirdi.”

Bonaparte, Récamier ve Tallien'in üslup konularında çok fazla hareket alanına sahip olduğu kısa dönem, 1804'te Napolyon'un kendisini Fransa İmparatoru olarak taçlandırmasıyla aniden sona erdi. Bunu yaparken, devrim öncesi yasaları geri getirdi ve kadınların, kocalarının izni olmadan mülk sahibi olmalarına veya herhangi bir şey satın almalarına izin verilmeyen bir yasayı yürürlüğe koydu.

Higonnet, “Gardıroptaki Sipariş” başlıklı bölümde, Napolyon'un, Joséphine Bonaparte için şapka yapan bir şapkacıyı fiyatıyla aynı fikirde olmadığı için hapse attığını yazıyor (şapkayı serbest bırakmıştı). Ayrıca karısının elbiselerinden birini de mürekkeple lekeledi çünkü onun daha çok beğendiği bir şeyi giymesini istiyordu.


Taç giyme töreninde Joséphine Bonaparte'ın kendisine giymeye zorladığı kostüm – “sivri Fransız altın-metal iplik işlemeli ve kalın kırmızı kadife kuyruklu” ağır bir etek – bir dönemin sonunun güçlü bir simgesiydi. Hafif bir muslin elbise söz konusu bile olamazdı. Higonnet, kocasının dikte ettiği muhteşem görünümünü tamamlamak için “kafasının içine soğanlı bir taç çevrildiğini” yazdı.


Bu değişikliklere rağmen, üç kadın bağımsızlıklarını mümkün olan her şekilde korudu ve Higonnet, onların stil sınırlarını kırmaya olan katkılarını günümüzün Harry Styles'ları veya bir düğmeyi tıklatarak bir görünümü trende dönüştürebilen moda fenomenleri gibi insanlara benzetiyor.

Higonnet'in eski öğrencisi Glama, kitabındaki üç kadını bu şekilde tanımlamanın, mevcut öğrencilerin, kadınların bedenlerinin, eylemlerinin ve tarzlarının iktidardakiler tarafından kontrol edildiği ve sorgulandığı bir dönemde sahip oldukları etkiyi bağlamsallaştırmalarına yardımcı olduğunu söyledi. Gama, “Oynadıkları rolün aslında çok politik ve kültürel bir rol olduğunun ve güçlü ve anlamlı bir rol olduğunun farkındasınız” dedi.

Kitabın üç ilham perisinin hikayeleri büyüleyici ve Higonnet'e göre bu kadınların başlattığı giyim devrimi, sürdürülebilirlik, adil ticaret, kültürel ödenek ve Cinsiyet kimliği ile ilgili konular gibi günümüz dünyasını etkileyen sorunları nasıl ele alabileceğimize ışık tutabilir. .

Higonnet, “Giysilere gerçekten hayran kalmamın nedenlerinden birinin moda endüstrisine yan bir perspektiften bakma eğiliminde olmam olduğunu düşünüyorum” dedi. “Beni büyülüyor ama her zaman moda endüstrisinin kurallarına göre yaşamıyorum, dolayısıyla onun gücünden özellikle etkilendim. Akademisyenler böyle olmayı seviyor. Kurumların kenarında, içeriye bakıyor.”